Vplyv stavu pneumatík a brzdového systému na bezpečnosť na cestách

Vodiči sa cítia bezpečnejšie, keď sa uistia, že ich pneumatiky fungujú skvelo. Bohužiaľ však väčšina Poliakov nie je zvyknutá kontrolovať stav pneumatík svojho auta – iba 39 % kontroluje „raz za čas“ tlak v pneumatikách a iba každý desiaty človek to urobí, než sa vydá na dlhú cestu. Na čo je potrebné myslieť, aby ste sa vyhli jazde v aute s chybnými pneumatikami?

Tiež by vás mohlo zaujímať: Ako ovplyvňuje stav pneumatík brzdnú dráhu?

Vymeniť alebo nevymeniť? Ako môžete skontrolovať opotrebovanie svojich pneumatík?

Okrem kontroly hladiny tlaku v pneumatikách k zaisteniu, aby nebol ani veľmi nízky ani vysoký, musíte dávať pozor aj na stav vzorky. Ich hĺbka je kľúčovým ukazovateľom ich opotrebovania.

Poľské zákony jasne určujú minimálnu hĺbku vzorky (1,66 mm), ktorá značí, že sú pneumatiky ešte stále považované za použiteľné. Stále by sa však malo pamätať na to, že ide o minimálnu hodnotu. Optimálna hĺbka vzorky je 3 mm v lete a 4 mm v zime. Je tiež dôležité poznamenať, že v prípade porúch auta – ako je nesprávna geometria – môže byť opotrebovanie pneumatík rozdielne na predných a zadných kolesách.

Ako zmerať hĺbku vzorky pneumatík? V servisných centrách FirstStop sú dostupné špeciálne meradlá na zmeranie hĺbky vzorky. Tento malý nástroj si môžete zakúpiť a pravidelne stav svojich pneumatík kontrolovať. Prečítajte si tiež o ďalších ukazovateľoch opotrebovania pneumatík.

Protektorované pneumatiky – ide o dobré riešenie?

Ukázalo sa, že pneumatiky s opotrebovanými vzorkami nie je nutné vyhadzovať. Je možné ich zrenovovať a protektorovať. Ako to funguje?

Tradične tvorí 80 % pneumatiky jej telo, teda jej mechanická štruktúra (tzv. kostra). Zatiaľ čo vzorka sa používaním opotrebuje, telo zostáva v dobrom stave. Preto môže byť pri takýchto pneumatikách vykonané protektorovanie, tzn. vytvorenie novej vzorky na starej pneumatike. Stojí za to si zapamätať, že by ste nemali jedny a tie isté pneumatiky protektorovať niekoľkokrát. Z hľadiska bezpečnosti odborníci neodporúčajú znovu vytvoriť vzorku viac než jedenkrát.

Spôsoby protektorovania sa delia na protektorovanie za horúca a za studena. Prvý spôsob vyžaduje použitie drahých foriem v servisných centrách vulkanizácie, preto sa častejšie využíva protektorovanie za studena. To spočíva v kombinovaní starého tela s novou vzorkou.

Tiež by vás mohlo zaujímať: Protektorované pneumatiky – aké sú ich výhody a v čom spočíva protektorovanie?

Výmena pneumatiky s defektom – ako by ste mali v tejto situácii postupovať?

Ísť na ceste s pneumatikou s defektom nie je obvykle škodlivé, ale nie je to tiež veľmi príjemné. Najčastejšie to končí hodinami strávenými čakaním na asistenčnú službu
a omeškaním vašich cestovných plánov. Pokiaľ však nechcete márniť čas, môžete si pneumatiku vymeniť sami. Ako by ste to mali urobiť?

Mali by ste začať tým, že sa uistíte, že vaše auto je na bezpečnom mieste. Preto pomaly zájdite na kraj cesty. Potom zaraďte jednotku, zapnite výstražné svetlá a nasaďte si reflexnú vestu. Ďalej dajte na cestu výstražný trojuholník, v zastavaných oblastiach asi 1 meter od auta alebo 30 – 50 metrov od vozidla mimo zastavané oblasti.

Na uvoľnenie matíc kolies použite skrutkovač a potom použite zdvihák, aby ste auto nadvihli. Keď je pár centimetrov nad zemou, odskrutkujte všetky skrutky úplne. Nasaďte rezervu
a utiahnite skrutky späť. Auto dajte dole a choďte do autoservisu, aby vám rezervu vymenili za bežnú pneumatiku.

Prečítajte si tiež: Defekt pneumatiky – postup na výmenu krok za krokom

Brzdy – ako udržiavať váš brzdový systém vo funkčnom stave

Opotrebovanie bŕzd je bežný jav, ktorý sa deje pri všetkých autách. Vodiči si bohužiaľ zvykajú na to, že sa brzdná dráha postupne predlžuje, čo môže mať fatálne následky, zvlášť
v zimných mesiacoch. Preto odborníci žiadajú, aby ste si brzdový systém skontrolovali po každých 15 000 kilometroch.

Tiež by ste mali venovať pozornosť zvukom, ktoré auto vydáva, keď brzdí – akékoľvek neobvyklé zvuky môžu znamenať, že je potrebné vymeniť brzdové doštičky. Ide
o najbežnejšie sa vyskytujúcu chybu. Nemali by ste s výmenou brzdových doštičiek príliš dlho otáľať. Problémy s doštičkami často vyústia v poruchu brzdových kotúčov, ktorých oprava je omnoho drahšia.

Ďalším dôležitým prvkom brzdového systému, ktorému by ste mali venovať pozornosť, je brzdová kvapalina. Zriedená kvapalina môže mať za následok prehriatie celého systému, kvôli ktorému potom nemôže auto brzdiť. Stav brzdovej kvapaliny je možné skontrolovať
v akomkoľvek autoservise, kde môže odborný personál skontrolovať bod varu kvapaliny. Pokiaľ je príliš nízky, mala by byť kvapalina vymenená.

Tiež by vás mohlo zaujímať: Efektívny brzdový systém – ako zaistiť, že pri riadení zostanete v bezpečí?

Úsporné riadenie – buďte na ceste v bezpečí a ušetrite na spotrebe paliva

Stupeň bezpečnosti na ceste vrátane stavu brzdového systému auta a jeho pneumatík, je stále viac závislý na štýle riadenia. Spôsob, akým svoje auto používate, ovplyvňuje opotrebovanie brzdových doštičiek a vzoriek pneumatík. Úsporný štýl riadenia, ktorý je tiež známy ako „eco driving“, vám umožní sa zapojiť do každodennej preventívnej starostlivosti o auto a dobrý je
i pre...vašu peňaženku.

Po prvé by ste mali prestať jazdiť na neutrál a naučiť sa brzdiť motorom. Vďaka tomu budete môcť nielen spotrebovať menej paliva, ale tiež šetriť vaše brzdy. To isté platí aj pre brzdenie pri riadení – plynulé, súvislé používanie bŕzd im predlžuje životnosť.

Čo by ste si mali pamätať? Necestujte s nepotrebnou batožinou, ktorá by pre auto vytvárala nadmernú záťaž. Vždy pri zastávkach motor vypínajte, aj keď sú iba krátke. Tiež nie je potrebné motor pred odjazdom zahrievať. Ďalej sa tiež uistite, že používate klimatizáciu
v rozumnej miere.

Tiež by vás mohlo zaujímať: Tlmiče nárazov – ich dôležitosť, zostavenie a výmena