Druhy pneumatík a vzoriek – vyberte najlepšiu možnosť pre svoje auto

Pri výbere pneumatík auta musíte brať ohľad na niekoľko faktorov a nenechať sa obalamutiť nízkymi cenami a reklamnými trikmi, ktoré používajú výrobcovia. Na trhu sú stovky pneumatík na autá, ale vyzbrojení relevantnými znalosťami sa v labyrinte ponúk nestratíte a pre seba aj svoju rodinu zariadite množstvo pohodlných jázd.

Jeden zo znakov určujúcich, že by ste mali kúpiť nové pneumatiky je príliš malá hĺbka vzorky (okolo 3 mm pri letných pneumatikách a 4 mm pri zimných pneumatikách). Vyplatí sa vedieť, ako si hĺbku vzorky zmerať. Pneumatiky pre osobné autá ovplyvňujú jazdu v mnohých ohľadoch, takže nemá cenu nákupné rozhodnutie urýchliť. Ovplyvňujú nasledujúce aspekty:

  • priľnavosť auta na ceste,
  • jeho brzdnú dráhu,
  • jeho spotrebu paliva pri jazde,
  • všeobecné pohodlie jazdy (zvlášť hladinu hluku v aute).

Aké existujú druhy pneumatík pre osobné autá? Aké vlastnosti odlišujú rôzne druhy pneumatík na autá? Pokračujte v čítaní tohto článku a vyberte si pneumatiky, ktoré sa ideálne hodia k vášmu autu.

Vzorka pneumatík – rôzne druhy

Pri výbere pneumatiky by ste mali dosť pozornosti venovať vzorke pneumatiky, teda časti, ktorá je vždy v priamom kontakte s cestou. Existujú 3 základné druhy vzoriek, ktoré majú rôznu štruktúru – symetrická, asymetrická a smerová vzorka.

  1. Smerová vzorka – pneumatiky s týmto druhom vzorky sa používajú pri športových autách. Drážka tvorí tvar písmena „V“, ktorý umožňuje pneumatike odvádzať účinnejšie vodu a minimalizovať výskyt javu zvaného „aquaplanning“. Na tomto druhu pneumatiky je vždy vyznačený smer jej otáčania.
  2. Symetrická vzorka – vzorka na vnútornej a vonkajšej strane pneumatiky je úplne rovnaká (vraví sa tomu zrkadlový obraz). Táto vzorka sa používa pri pneumatikách, ktoré sú zamýšľané na použitie v malom meste a na kompaktných autách. Symetrickú vzorku je možné vidieť aj na celoročných pneumatikách. Pneumatiky so symetrickou vzorkou obvykle neobsahujú žiadne informácie o smere otáčania (akýkoľvek smer je v poriadku),
  3. Asymetrická vzorka – pneumatika s touto vzorkou má označenie na vonkajšej
    a vnútornej strane pneumatiky. Vonkajšia časť vzorky je zodpovedná za ťah a bočnú priľnavosť na suchých povrchoch, zatiaľ čo vnútorná časť odvádza vodu prostredníctvom pozdĺžnych a priečnych drážok. Asymetrické pneumatiky sú
    v súčasnosti najpoužívanejšie pneumatiky pre osobné vozidlá vďaka ich univerzálnemu použitiu a skvelým parametrom pre jazdu na mokrých i suchých povrchoch.

Na trhu sú tiež dostupné pneumatiky na blato a na sneh (je možné ich spoznať podľa označenia „M+S“), ktorých vzorky sú charakteristické širokými blokmi a hlbšími drážkami. Mali by sme však zmieniť, že pneumatiky na blato a na sneh nie sú bežnými zimnými pneumatikami – to, či je daná vzorka vhodná pre konkrétne poveternostné podmienky ovplyvňuje množstvo ďalších faktorov.

Konštrukcia pneumatiky – ako ovplyvňuje výber pneumatík?

Existujú dva druhy pneumatík pre osobné autá podľa konštrukčných metód: radiálne
a diagonálne pneumatiky. Fakticky všetky pneumatiky pre osobné autá sú radiálne, teda vrstvy ich kordov kostry sú usporiadané radiálne. Tieto pneumatiky majú veľmi dobré vlastnosti pri vysokých rýchlostiach kvôli svojej tuhosti, stabilite a väčšej kontaktnej ploche
s cestou.

  • Diagonálne pneumatiky sú na osobných autách okrem veteránov a off-roadových vozidiel vzácne. Kvôli ich štruktúre (kedy sú vrstvy kostry usporiadané krížom) sú diagonálne pneumatiky odolnejšie proti mechanickému poškodeniu, zvlášť na krajoch. Bohužiaľ je diagonálna pneumatika ťažšia a menej stabilná pri rýchlej jazde.

Správna konštrukcia pneumatiky môže tiež ovplyvniť jej použiteľnosť po poničení (defekte). Momentálne sú na trhu dostupné 2 technológie konštrukcie pneumatík, ktoré umožňujú pokračovať v jazde po defekte pneumatiky:

  • samotesniace pneumatiky – pokiaľ je kostra prepichnutá, materiál obsiahnutý vo vnútri pneumatiky pevne utesní dieru, pôsobí teda proti vypusteniu vzduchu.
  • pneumatiky schopné jazdy bez vzduchu – vďaka spevnenej stene a špeciálne navrhnutému pätkovému drôtu, môžete pokračovať v jazde 80 km pri maximálnej rýchlosti 80 km/h, než sa vaša pneumatika prepichne úplne.

Veľkosti pneumatík – čomu by ste mali pri výbere pneumatík venovať pozornosť?

Oproti pôvodným predpokladom mnohých ľudí nie je veľkosť pneumatík pri ich výbere tak zložitým aspektom. Prečo? Pretože je veľmi zložité urobiť pri kúpe pneumatík chybu. Len si pamätajte, že máte dodržať pokyny výrobcu uvedené v manuáli, ktorý je pripojený
k autu. Veľkosť pneumatík (priemer) musí vždy sedieť a veľkosť ráfika.